Idézet Molnár Sándor, a festészet tanítása c. könyvéből:
Azok a megrázkódtatások, amelyeket a színek élménye kirobbant, továbbhatolnak a legbelső centrumig, és a lelki élet legfontosabb régióit érintik.
Goethe a színek erkölcsi hatásáról beszélt. Mélyek a színek hatásai, akár tudatosan fogadja őket az ember, akár nem.
Úgy hatnak ránk, mintha a túlvilágról érkeznének. Csak aki lényének mélyebb régióiban is érzékelni tudja a világot, az képes átélni a külön-külön vagy együttesen megcsendülő színek hangzási értékeit anélkül, hogy a tárgyakra vonatkoztatná azokat.
SÁRGA
Harmonikusan: Fény; a fény hatalmától a szublimáció legmagasabb fokára eljutott anyag.
Túlvilág, csoda, értelem, tudás, bölcsesség, intelligencia, gazdagság. Vidám, sugárzó oldottság, változatosság, szabadság, meleg, barátságos, nyíltság, közlékenység, kommunikációs készség, boldogság, szellemi kalandvágy, ideálok, humorérzék.
A sárga minden határon átlép, és a fény közelébe vezet. Igaz filozófia. Intellektus, könnyű, világos, légnemű, jövő, szellem.
Legközelebb áll a fényhez és a Naphoz. Idegrendszerünket, emésztőszerveinket ösztönzi. Erősíti a gyomrot, a solar plexussal összeköttetésben áll, méregtelenítő, segíti az összpontosítást.
Diszharmonikusan: Irigység, árulás, hamisság, kétely, bizalmatlanság, őrültség, tompaság.
VÖRÖS
Harmonikusan: Ellenállhatatlan erő, vér, belső meleg, lázas szenvedélyes, harcias. Testi szerelem - átszellemült szeretet. Az élet és az akarat szelleme - hatalom, autoritás, a legsűrűbb szín - a test megfelelője.
Kolerikus (heves). Izgatottságot okoz, aktivitást; önbizalom saját erőnkbe vetett hit. Meleg, erőteljes, aktív, dinamikus, szembeötlő, harsány, az élet jele, forróvérű, agresszív, harc, konfliktus, a vér színe, tetterő, határozottság, meggyőző erő, bátorság, dinamikus lendület, szilárd. Királyi, uralkodó, nemes.
A vérre gyakorol hatást. Vérkeringési zavarok ellen jó, a hideg területeket felmelegíti.
Diszharmonikusan: Legyőzhetetlen, démoni szenvedély, szertelen heveskedő, tolakodó, kötekedő, ordenáré, haragos.
NARANCS
Harmonikusan: Sugárzó aktivitás. Az anyag szférájában napszerű világító erővel jelentkezik. A meleg aktív energia maximuma. Az anyag a vöröses narancssárgában éri el a meleg, aktív energia maximumát.
A szentség szelleme, elragadtatás, nyíltság, öröm, boldogság. Aktivizáló hatású.
Depresszió, pesszimizmus, ernyedtség ellen jó, az immunrendszert erősíti.
Diszharmonikusan: Büszkeség, külsőséges pompa, kevélység.
ZÖLD
Harmonikusan: A növényvilág színe. Termékenység, kielégültség, nyugalom, remény, benne a tudás (sárga) és a hit (kék) egyesül. Az összeütközésből kibontakozó harmónia szelleme, fizikai kiegyensúlyozottság.
Flegmatikus. Szilárd álhatatosság, önbecsülés.
Sötét és világos, meleg és hideg között tartja az egyensúlyt. A szellem és az anyag világa a zöldben kapcsolódik össze. Ez a természet színe. a növekedésé, a harmóniáé, a rokonszenvé. Megújulás, béke, remény, elégedettség, gyógyulás, vegetáció. A természet, a növekedés és az általános regenerálódás színe.
Harmóniateremtő, csökkenti a kimerültséget, a fáradtságot.
Diszharmonikusan: Közönséges, ordenáré, bénult, merev, buta.
KÉK
Harmonikusan: Befelé fordulás, passzív, árnyékos, a sötét felé hajlik.
Atmoszféra: a legvilágosabb égszínkéktől az éjszakai legsötétebb kékesfeketéig.
Hit, szellem, halhatatlanaság. Az igazság szelleme, tisztelet, hódolat. A lélek megfelelője.
Melankólikus, nyugalom, megelégedettség, feloldás, a vértelenség érzése. Mélységbe (víz) és magasba (ég) vezet. Nagy csendesség és hűvösség árad belőle. Biztonságérzet. Mindig belejátszik valami súlyos, passzív erő is, amit a sötétség közelléte okoz. Folyékony.
Hűvös szín, amely nyugtatóan hat, idegesség, gyulladás ellen jó, gennyes állapotokon segít.
Diszharomonikusan: Babona, félelem, elveszettség, gyász, de mindig érzék fölötti, lelki, transzcendens.
INDIGÓ
Harmonikusan: Rejtett misztériumok szelleme, szeretet, gyógyítás, intuitív szín.
Görcsoldó hatása van, ideges eredetű zavarok, lelki kimerültség ellen jó.
Erős egyéniség, visszahúzódó alkat, intuitív, érzékeny, befelé forduló, szellemi, lelki síkon sebezhető.
Diszharmonikusan: Démoni, alvilág, züllöttség, szenvedélybetegségek.
IBOLYA
Diszharmonikus szín. A sárga, a tudás ellenpólusaként az ibolya a tudatalatti, a titok színe. Hol fenyegetően, hol boldogítóan hat ránk, és gyakran nyomasztó. Nagy foltokban az ibolya szín valóban ilyesztően hathat, különösen ha bíborvörösbe hajlik.
" Ha ilyen fény borul egy táj fölé, a világ vége rémületét szuggerálja." (Goethe)
A tudatlan jámborság színe, a komor babonásságé. Lappangó katasztrófák törnek föl a sötét ibolya színből. Megvilágosítva gyöngéd és szeretetreméltó színtónusok bukkannak elő belőle. Sötétség, halál, magányosság, magány és oldódás, mennyei szeretet és szellemi uralom a vöröses-ibolyában. Az áldozat szelleme, rítusok és mágia, spirituális szín, misztikum, kozmikus tudat, szenvedélyesség.
A legsötétebb szín, nehézségek, fájdalmak, spirituális, metafizikus szín: az anyagi és a spirituális síkon hat.
Harmonikusan: Erősíti a meditáció hatását, az inspirációs képességet. Belső megtisztulás. Egyensúlyba hozza a két agyféltekét, a jin és a jang elveket. Spirituális hajlam, szellemi ébredés, spirituális fejlődés és felszabadulás.
Összefoglalás
A VÖRÖS
- a legsűrűbb szín - a test megfelelője.
Meleg szín. Cselekvésre ösztönöz. Bánj vele csínján, a túl sok piros agresszivitást válthat ki.
A SÁRGA
- a legvilágosabb szín - a szellem megfelelője.Melegséget és közelséget kölcsönöz. A fény és a nap színe. Kitűnő szűk, sötét helyiségekbe.
A NARANCSSÁRGA
-nagyon meleg szín. A sárga és a piros keveréke izgató hatású. Csak vigyázz, mert tér kell hozzá.
A KÉK
a leginkább felfelé irányuló szín - a lélek megfelelője.Hideg szín. Eltávolodást és messzeséget jelent. A nyugalom iránti vágyat fejezi ki. A sötétkék fárasztó, és passzivitásra ösztönöz. A világoskék tágítja a teret és tisztaságérzetet ad.
A ZÖLD
-hideg szín. Távolságot és messzeséget jelent. Nyugtat, pihentet, ellazít.
A FEHÉR
-a semlegesség, könnyedség és a tisztaság színe.
A BARNA
-a semlegesség, a melegség és a közelség színe. A barna világos árnyalata kellemes közérzetet ad. A sötétbarna szűkíti a teret.
A szín és a lélek egymásnak megfelelői, és a szellemi világot kapcsolják össze az anyagival.
Melankólikus ( búskomor) - kék - a fej területe.
Kolerikus (heves, lobbanékony) - vörös - szív.
Szangvinikus (vérmes) - sárga - mellkas.
Flegmatikus (közönyös, egykedvű) - Zöld - hát.
A hat szín feszültségtengelye
Sárga - ibolya: intuíciós tengely ( fény - sötétség)
Kék- narancs: szellemi tengely ( hideg-meleg)
Vörös-zöld: akarattengely (ego-közösség)
Több fajta technika létezik !
-Nedves a nedvesen technika:
A nedves selyem anyagra visszük fel a nedves festéket. A festék a nedves selymen "fut" és nagy területeket kevés festékkel lehet szépen megfesteni. Két egymás mellé felvitt szín csodálatosan összeolvad, keveredik és különleges hatást lehet vele elérni.
Ezzel a technikával szoktam a tájképeken az égboltot megfesteni, illetve a képekre az első színrétegeket felvinni.
Ennél a technikánál vastag kerek, vagy széles lapos ecseteket kell használni.
-Nedves a szárazon technika
A legkedveltebb és a leggyakrabban alkalmazott technika. A száraz selyemre visszük fel a guttával körülhatárolt részre a festéket. Ilyenkor a selymen futó festék szépen kitölti a rendelkezésre álló helyet. A csendéleteknél és a tájképek kidolgozásánál ezt a technikát a leg jobb használni.
Ezt a technikát kell alkalmazom akkor is, ha nem guttázzuk ki a körvonalakat, hanem azonnal a selyemre festjük például a virágok leveleit.
Ennél a technikánál közepes vastagságú vagy vékony ecsetek kellenek.
-Száraz ecset technika
Száraz selyemre "száraz" ecsettel visszük fel a festéket. A nedves ecsetet papírtörlőn többször áthúzuk, hogy kevés víz legyen benne. Ezt követően jön a festékbe mártás, majd a festékes ecsettel többször vonalat kell húzni a papírtörlőre, hogy a festékben lévő nedvesség is távozzon. Amikor már egészen vékony vonalat tudunk húzni és a kívánt színt is elértük, akkor lehet festeni a selyemre.
Ezt a technikát a finom kidolgozásokhoz érdemes használni, amikor vékony vonalakat kell húzni, illetve a javításokhoz. Előfordul ugyanis, hogy a gutta vasalás után fehér nyomot hagy a képen, vagy túl vastag a vonala, ami nemkívánatos hatást eredményez. Ilyenkor ezzel a technikával "el lehet tüntetni" a gutta nyomait.
Ennél a technikánál vékony ecsetek használata kell.
-Tónusos aláfestés
A festményen az árnyékokat festjük meg először. A csendéletek, virágok árnyékainak megfestésekor , mert ott sok apró vonal van és a színtelen gutta miatt nem lehet látni jól a témát. Azért is szeretik ezt a technikát, mert az árnyékok fölé felrakott festékrétegek elmélyítik a színeket és az árnyékok széleit tompítják. Az árnyéknak felvitt színek a fölé rakott színnel egybeolvadnak, ezért kell jól megválasztani, hogy mely színeket alkalmazzuk együtt.
-Réteges festés
Egy kínai festő mondta, hogy a selyemre festett virág akkor szép, ha a szirmait legalább 5 réteg festékkel festjük meg. Példának említette, hogy először a virág teljes szirmára vigyük fel a festéket. A következő réteget már úgy, hogy a szirom legszélét ne érje el. A harmadik réteget már csak a szirom feléig és így befelé haladva csökkentsük a befestett rész méretét. Ő ugyanazt a színű és tónusú festéket alkalmazta mind az öt rétegen. Ezzel a módszerrel elérte, hogy a szirom legszéle világosabb maradt, míg a közepe sötétebb lett.
Alapjában ezt a módszert lehet variálni a csendéletek festése során, a rétegeket úgy is lehet el helyezni , hogy oda kerüljön a sötétebb rész, ahol árnyék keletkezik. A színeket is lehet változtatni még egy szirmon belül is, de az 5 réteget általában jó felvinni, mert ettől lesz a szín élénk, telített.
-Hajszárító alkalmazása
A selyem gyorsan szárad, de van eset, hogy szükség van száraz részre a további munkához. Ilyenkor alkalmazhatjuk a hajszárítót a szárításra, de a festék "szétfújására" is használhatjuk.
A hajszárítóval a nedves selyemre felvitt nedves festéket tudjuk a kép által megkívánt irányba elfújni és ezáltal különleges hatást érhetünk el. A fújás indításánál a festék a leghalványabb lesz, kifelé sötétedik, de elvékonyodik és hullámokat alkot. Nagyon érdekes, szép eredményt lehet vele elérni.
-Só technika
A nedves festékre sószemeket helyezünk és hagyjuk szabadon megszáradni. A só magába szívja a festéket a vízzel együtt. A só alatt világos lesz az anyag, a megszívási vonalban pedig különleges formákat alkotva világosodik ki. Ezzel a technikával a fák lombját, vagy a talajon lévő füvet, gazokat lehet ábrázolni. Vigyázni kell azonban, hogy a sótechnika alkalmazása ne tegye túl sokká a képet.
Törlés
A nedves festéket papírtörlővel, vagy tiszta ruhával felitatjuk, ezáltal világosabb foltot kapunk a képen. Fényfoltokat, csillogásokat lehet ezzel a technikával kialakítani.
Szivacs alkalmazása
Nagy pórusú szivacs, vagy eredeti tengeri szivacs darabkát belemártunk a festékbe, majd ezt lazán rányomkodjuk a selyem anyagra. Egyenetlen foltokat kapunk, amellyel jól érzékeltethetjük a köves utat, az árnyékokat, egyenetlen felületeket.
Zsírkréta alkalmazása
A festetlen selyem felületére zsírkrétával vonalakat húzunk. A zsírkréta a festéket lelöki magáról, ezáltal rücskös felületet képez a festék. Fák törzseinek megfestéséhez, vagy öreg, kopott tárgyak felületének festéséhez lehet használni. Általában fehér zsírkrétát érdemes használni, de más szín is alkalmazható, ha jól megválasztják a motívum színéhez. Ha a kész képet vasaljuk, akkor alá és fölé tiszta textil anyagot kell tenni, ami magába szívja majd a zsírt, így a selymen nem fog látszani semmi.
Kollázs technika
A selyem anyagbók kivágjuk a kívánt formát: pl. a virágok szirmát vagy a leveleit. Felragasztjuk a selyem anyag megfelelő helyére, majd megfestjük az előzőekben ismertetett módon. De dolgzohatunk fordítva is, az alapot megfestjük és a kivágott selyem anyagot ráragasztjuk. Számos variálási lehetőséget kínál ez a technika.
Lila
A lila egy szemet nyugtató, de a szellemet felpezsdítő szín. Viseljük kreatív tevékenységekhez, vagy folyamatos koncentrációt és állandóan új ötleteket igénylő feladatok megoldásához.
Segíti a beleérző-képességünket, így könnyebben megérthetjük mások jelzéseit, problémáit is. Ajánlják epilepszia esetén is, nyugtatóan hat az idegrendszerre, segíti a könnyebb elalvást – ezért hálószobába is kiváló segítségünk lehet.
Ezüst
Utalhat a kereskedelemre és a pénz hatalmára.
Az egyiptomi mítoszok szerint Ré napisten csontjai ezüstből vannak.
Arany
A napfény, az isteni hatalom, a megvilágosodás, a halhatatlanság, a dicsőség jelképe. Az összes napistent, a vetés és aratás isteneit, a beért termést szimbolizálja...
Arany, ezüst: természetfeletti képességek, áradó érzelmek, jólét